Tema A: Processer inom cykelplanering
- Syntes: slutsatser och frÄgestÀllningar för bra cykelplaneringsprocesser
- DP1: Samtidshistorisk studie av cykeltrafikens utveckling i Stockholm och Köpenhamn
- DP2: Urbana policies och planering för cykling
- DP3: Cykelplanering över kommungrÀnser
- DP4: Planeringsmetoder och sÀtt att visualisera cykeltrafikens kvalitetsansprÄk och uppföljningsstrategier i andra lÀnder
Syntes: slutsatser och frÄgestÀllningar för bra cykelplaneringsprocesser
Att bana vÀg för cykelbana
Denna folder redovisar frÄgestÀllningar som Àr viktiga att besvara, för att framgÄngsrikt bedriva arbete med cykelplanering. Materialet Àr strukturerat utifrÄn fem steg inom en planeringsprocess för cykel, 1. Initiera arbetet, 2. Ta fram underlag, 3. Organisera arbetet, 4. Formulera ÄtgÀrder och 5.Genomförande. Foldern redovisar viktiga moment och frÄgor som bör kunna besvaras steg för steg.Foldern riktar sig till dig som aktivt arbetar med eller Àr intresserad av cykelplanering pÄ regional och kommunal nivÄ. 26 sidor.
Cykelplanering i Stockholm sedan 1980 DP1: Samtidshistorisk studie av cykeltrafikens utveckling i Stockholm och Köpenhamn
I sin avhandling, Trafikslag pÄ undantag: Cykeltrafiken i Stockholm 1930 till 1980 beskriver Martin Emanuel hur cykeln och cyklister hamnade pÄ undantag nÀr planerare och ingenjörer under efterkrigstiden fick möjlighet att förverkliga sina och det omgivande samhÀllets visioner om den framtida staden och dess trafikapparat, nÀr de lade staden till rÀtta för bilism och kollektivtrafikresande. Nu kan du lÀsa en kort epilog till avhandlingen. Epilogen Àgnas Ät att blicka ut över de senaste tre decenniernas utveckling.
LĂ€s Emanuels slutreflektion. 5 sidor. Cykelplanering i Stockholm sedan 1980.
Trafikslag pÄ undantag
LÀs om avhandlingen i Svenska Dagbladet. NÀr Stockholm byggde bort cyklisterna. Boken finns att bestÀlla hos Stockholmia förlag
Constructing the Cyclist
Artikeln visar hur trafikingenjörer och stadsplanerare bidrog till cykeltrafikens marginalisering i samband med efterkrigstidens modernisering av Stockholm. Deras förstÄelser av cykeln som ett osÀkert, lokalt och frÀmst fritidsbetonad transportmedel materialiserades i stadens infrastruktur.Artikeln finns hos The Journal of Transport History
Rapportförteckning
Förteckning över rapporter och populĂ€rartiklar med koppling till delprojekt 1. Ladda hemĂkad cykling: Professionella utmaningar och hinder i den lokala transportplaneringen. DP2: Urbana policies och planering för cykling
Studien bygger pĂ„ fallstudier i fyra kommuner: Linköping, Malmö, VĂ€sterĂ„s och Ărebro. Syftet var att öka kunskapen om varför inte mĂ„l om ökad andel cykling uppnĂ„s. Data som har analyserats utgörs av kommunala policy- och planeringsdokument samt intervjuer.
Den nuvarande inriktningen pĂ„ cykelplaneringen medför enligt studien att tillgĂ€nglighetsvillkor för cykel inte sĂ€kerstĂ€lls. Dagens bebyggelse- och transportinfrastruktur prĂ€glas i hög grad av avstĂ„nd som Ă€r anpassade efter hastigheter med bil. I cykelplaneringen överskattas vilka avstĂ„nd och hastigheter för cykel som kan förvĂ€ntas. Om inte tillgĂ€nglighetsvillkor för cykel beaktas riskerar framkomlighetsĂ„tgĂ€rder, och andra kompletterande Ă„tgĂ€rder sĂ„som informations- och beteendepĂ„verkan, att inte blir sĂ€rskilt stora. Samtliga Ă„tgĂ€rdsnivĂ„er â system (tillgĂ€nglighet), struktur (framkomlighet), individ (informations- och beteendepĂ„verkan) â mĂ„ste hanteras för att kunna realisera mĂ„l om ökad cykling. Ladda hem
Cykelplanering över kommungrÀnser: betydelsen av samverkan DP3: Cykelplanering över kommungrÀnser
Metoder och dataverktyg för cykelplanering â internationella erfarenheter DP4: Planeringsmetoder och sĂ€tt att visualisera cykeltrafikens kvalitetsansprĂ„k och uppföljningsstrategier i andra lĂ€nder
Denna rapport belyser dataverktyg inom cykelplanering som anvÀnds idag samt önskemÄl pÄ bÀttre analysverktyg frÄn en internationell grupp av cykelplanerare.
Inom planeringen för bil- men Àven kollektivtrafiken anvÀnds sedan lÀnge it-verktyg för att bÀttre förstÄ och analysera en trafiksituation eller för att simulera framtida behov eller effekterna av tÀnkbara ÄtgÀrder. Inom cykelplaneringen Àr den typen av verktyg fortfarande sÀllsynta, men förutspÄs ha potential att förbÀttra och förtydliga planeringen och valet av effektiva ÄtgÀrder Àven för cykeltrafiken. Rapporten presenterar tre omrÄden för vilka nya datorverktyg skulle kunna tillföra vÀrdefull information till cykelplaneringen:
⹠Befintliga verktyg för att bedöma cykelinfrastruktur och specialiserade trafikmodeller tar ingen hÀnsyn till att olika grupper av cyklister kan ha olika krav pÄ infrastrukturen. Ett verktyg som kan analysera ett befintligt cykelnÀt utifrÄn kvalitetskraven frÄn olika typer av cyklister, skulle tillföra en ny dimension i cykelplaneringen.
⹠Inga verktyg som systematiskt anvÀnder sig av empiriska ruttdata som bas för analyser (t.ex. frÄn GPS-studier) har identifierats. Genom att anvÀnda ruttdata frÄn verkliga cyklister snarare Àn standardvÀrden eller berÀkningsmodeller kan styrkor och svagheter och viktiga rutter identifieras pÄ ett mer trovÀrdigt sÀtt.
⹠Inga verktyg har identifieras som systematisk jÀmför konkurrenskraften mellan cykel och bil i stÀder (t.ex. genom restidskvoter), kan visualisera den pÄ kartnivÄ och Àven kan simulera effekten av olika trafikÄtgÀrder pÄ fÀrdsÀttens relativa konkurrenskraft. Ett sÄdant verktyg skulle kunna bidra till att bÀttre testa omflyttningseffekten av olika trafikÄtgÀrder och skulle Àven kunna anvÀndas för att visa effekterna pÄ cykeltrafiken av ÄtgÀrder inom biltrafikplaneringen.
Identifierade luckor har varit en viktig utgÄngspunkt för arbetet med att utveckla och testa ett verkyg för cykelplanering kallat BikeRoute. Mer information finns pÄ BikeRoutes hemsida.
Rapporter om datorstöd för cykelplanering finns ocksÄ redovisade inom Delprojekt 9.